Bronek

Bronek pod opiek膮 ekipy LikeDog 馃檪

 

Na filmie niewielki fragment naszej ci臋偶kiej pracy podczas sesji rehabilitacyjnej. W sesji bra艂 r贸wnie偶 udzia艂 nasz psi ucze艅 Drago. Bronek, kt贸ry dzi臋ki naukom w psim Collegu przy naszych stabilnych emocjonalnie psich profesorach ju偶 coraz 艂adniej czyta psi膮 komunikacj臋 i coraz 艂adniej komunikuje si臋 z innymi psami, co wida膰 na filmie. Bronek czuje, 偶e Drago ma niestabilne emocje, pr贸buje go uspokoi膰 odwracaj膮c od niego g艂ow臋, a nast臋pnie odwraca si臋 od niego ca艂kowicie ty艂em. Drago postanowi艂 odpu艣ci膰 i odszed艂. Kto zna Bronia i widzia艂, co ten niegdy艣 psi szachraj wyprawia艂 馃檲, kiedy widzia艂 innego psa ten wie, 偶e jeszcze jaki艣 czas temu Bronek nie zachowa艂by si臋 tak 艂adnie. Podczas interakcji bramkowanie, interakcja lu藕na bez przypi臋tych smyczek, ale oczywi艣cie w zamkni臋tej przestrzeni w domku LikeDog, ze wzgl臋du na nog臋 Bronka, kt贸ra w najbli偶szym czasie mia艂a zosta膰 poddana kolejnej operacji po paskudnym z艂amaniu.

 

Film nr 1.

 

 

Film nr 2.

 

 

Bronek pod opiek膮 ekipy LikeDog 馃檪

 

Film nr 1.

Naszych psich uczni贸w Bronka i Melis臋 – 艂膮czy jedno, zar贸wno Mela jak i Bronciu maj膮 cudowne domy i wspania艂ych w艂a艣cicieli, kt贸rzy w wychowywaniu swoich psich przyjaci贸艂 pope艂nili wiele b艂臋d贸w, jednak b艂臋dy te wynika艂y przede wszystkim z mi艂o艣ci oraz niewiedzy, a teraz wszyscy dzielnie pracuj膮 nad tym, aby wszystko odpracowa膰 i aby wszystkim si臋 ze sob膮 dobrze 偶y艂o na codzie艅. Te dwa psiaki przy eskalacji swoich wszystkich problem贸w i frustracji nie wytrzyma艂y i zacz臋艂y atakowa膰. Kiedy艣 przed rozpocz臋ciem pracy, osobno z Melisk膮 i osobno z Bronciem nie by艂o nawet mowy o tym, 偶eby te dwa psy usta艂y spokojnie na widok innego psa.

 

Melisa i Bronek s膮 w trakcie trwania resocjalizacji przeprowadzanej w psim Collegu LikeDog 馃 Dzi臋ki nauce przy naszych stabilnych emocjonalnie psich profesorach obydwoje pi臋knie zacz臋li uczy膰 si臋 poprawnych psich zachowa艅 i powoli sukcesywnie, dzi臋ki naszej ci臋偶kiej pracy zacz臋li odbudowywa膰 i uczy膰 si臋 poprawnej psiej komunikacji. Kiedy艣 na sam widok psa odrazu atakowali nie my艣l膮c nad tym co robi膮 i maj膮c w g艂owie tylko jedno – dopa艣膰 psa. W tym miejscu jak zawsze du偶e uznaje dla psiego profesora Mufasy i Karmela, kt贸rzy rewelacyjnie radzili sobie z agresywnym zachowaniami Meli i Bronka ucz膮c ich, 偶e jest to zachowanie bardzo z艂e i niedopuszczalne w kontaktach z innymi psami. Takie psy jak Mela i Bronek z tak zaburzon膮 psi膮 komunikacj膮 z jak膮 przysz艂y i wykazywan膮 agresj膮, maja ogromne szcz臋艣cie, 偶e mog膮 uczy膰 si臋 od tak stabilnych emocjonalnie ps贸w jak Mufasa. Dzi臋ki naszej ci臋偶kiej pracy mamy tak rewelacyjne efekty jak na filmie poni偶ej.

 

A na filmie nasz 艣pi ucze艅 Bronek i psia uczennica Melisa. Oba psiaki s膮 puszczone, czyli nie ma kontroli przewodnika poprzez smyczk臋. Melisa i Bronek s膮 puszczone, dlatego 偶e oba psiaki s膮 ju偶 na tym etapie tak wypracowane, 偶e nawet jakby dosz艂o do jaki艣 konfliktowych sytuacji pomi臋dzy nimi bardzo 艂adnie reaguj膮 na s艂owo “nie”, kt贸rego by艂y wcze艣niej przez nas regularnie i stopniowo uczone i teraz doskonale wiedz膮, 偶e na to has艂o trzeba odej艣膰 od danej sytuacji. Pami臋tajmy, 偶e psy nie rodz膮 si臋 ze znajomo艣ci膮 rozumienia s艂owa “nie”, trzeba je tego nauczy膰 w m膮dry spos贸b 鈽濓笍 Lu藕niejsza interakcja Bronka i Melisy odbywa si臋 w pomieszczeniu zamkni臋tym z wielu powod贸w, a jednym z wa偶niejszych jest ten, 偶e Bronek jest przed ponown膮 ci臋偶k膮 operacj膮 nogi, kt贸r膮 kilka tygodni temu w szale swojego niebezpiecznego wariactwa i nakr臋cenia bardzo mocno i skomplikowanie po艂ama艂. nTo co wida膰 na filmie nie jest zabaw膮. Melisa i Bronek jako oba bardzo charakterne psiaki pr贸buj膮 si臋 “przestawi膰”. Wida膰, 偶e towarzyszy temu wiele emocji. W tej demonstracji nie ma nic z艂ego, koniec ko艅c贸w cho膰 troch臋 to trwa, oba psiaki zczytuj膮 si臋 obw膮chuj膮c si臋, gdzie jeszcze wcze艣niej absolutnie i jedno i drugie nie pozwoli艂oby sobie na to, co w 艣wiecie ps贸w nie jest fajne, kiedy jeden pies nie mo偶e zczyta膰 drugiego. Po takiej emocjonuj膮cej interakcji psiaki bardzo 艂adnie nauczone ju偶 przez swoich psich profesor贸w spokojnie odpoczywa艂y sobie w swoim towarzystwie, nie zaczepiaj膮c si臋 i nie wpuszczaj膮c w jakie艣 bezsensowne wariactwo i to w tym wszystkim jest najwa偶niejsze – spok贸j i odpoczynek, z kt贸rym wiele ps贸w ma ogromny problem.

 

 

Film nr 2.

Nasz psi ucze艅 Bronek i psia uczennica Melisa odpoczywaj膮 po sesji rehabilitacyjnej w “domku” LikeDog i bardzo 艂adnie wywa偶aj膮 si臋 w swojej obecno艣ci. Nikt nikogo nie zaczepia, nie ma 偶adnego niepotrzebnego wariactwa.

 

 

Bronek pod opiek膮 ekipy LikeDog 馃檪

 

Uwaga 鈽濓笍 Bronek m贸wi: 馃檪
“O kurcze 馃槻 na spacerach by艂em takim postrachem na dzielni. 馃槇 I w psiej szkole na pocz膮tku te偶 zademonstrowa艂em, co potrafi臋, a jak to podkre艣li艂 m贸j kochany w艂a艣ciciel to by艂a po艂owa tego co potrafi艂em 馃懣 Ale moje Panie nauczycielki prze艣wietli艂y mnie odrazu ca艂ego 馃暤锔 i t艂umaczy艂y moim kochanym opiekunom do czego jestem zdolny. 馃榿馃う鈥嶁檧锔 Ale to ju偶 by艂o hen hen. Teraz wszyscy razem: moje panie nauczycielki 馃槉, psi profesorowie 馃槉, moi kochani w艂a艣ciciele 馃槉 pracuj膮 nad tym, abym by艂 socjalnym, dumnym, kontaktowym psem, nie atakuj膮cym bez powodu. Nawet i mnie dziewczyny zaskoczy艂y 馃槻 trafi艂em na mega siln膮 p艂e膰 偶e艅ska i mega charaktern膮, ale pi臋knie dzi臋ki naukom w psim Collegu wypracowan膮 馃槉, a 偶e ja ju偶 te偶 jaki艣 czas pobieram nauki w psiej szkole zaczynam coraz lepiej 艂apa膰 psi膮 komunikacj臋 馃惗 , to troszk臋 bardziej si臋 zastanowi艂em, zanim wykona艂em jakikolwiek sw贸j ruch w kierunku psiej kole偶anki. 馃槈 Nigdy nie s膮dzi艂em, 偶e mo偶e by膰 kto艣 bardziej charakterny ni偶 ja 馃槀 ale 艂adnie si臋 z psia kole偶ank膮 wywa偶yli艣my ze sob膮. Moje Panie nauczycielki, kt贸rym ufam nad wszystkim czuwa艂y i hmmm 馃 kto wie mo偶e si臋 nawet zakumpluje z t膮 charaktern膮 psi膮 dziewczyn膮 馃槉
P. S.
I z tego co wiem, to ta moja charakterna psia kole偶anka zachowywa艂a si臋 kiedy艣 o stokro膰 gorzej ni偶 ja, ale z tego co pods艂ucha艂em to tam problemem by艂y i psy i ludzie i nawet ukochane w艂a艣cicielki mojej psiej kole偶anki by艂y w szoku, 偶e moje panie nauczycielki by艂y pierwszymi osobami od jakiego艣 czasu, kt贸rych nie zaatakowa艂a 鈽濓笍馃槈”

 

 

Bronek pod opiek膮 ekipy LikeDog 馃檪

 

Nasi bardzo charakterni psi uczniowie trafiaj膮cy do psiego Collegu, maj膮cy ju偶 na swoim koncie pr贸by atak贸w, b膮d藕 wykonane ataki do ludzi, czy do innych ps贸w po przeprowadzonym procesie resocjalizacji nie musz膮 kocha膰 innych ps贸w czy ludzi. Rehabilituj膮c takie psiaki doprowadzamy przede wszystkim do tego, aby nauczy艂y si臋 przebywa膰 w towarzystwie innych ps贸w i ludzi nie atakuj膮c ich. U takich ps贸w, dzi臋ki nauce przy naszych stabilnych emocjonalnie psich profesorach, odbudowujemy na ile si臋 da psi膮 komunikuje, aby nasi psi uczniowie w miar臋 poprawnie potrafili komunikowa膰 si臋 z innymi psami respektuj膮c ich obecno艣膰. Nasz charakterny psi ucze艅 Bronek oraz nasza charakterna psia uczennica Bipi bardzo 艂adnie zachowuj膮 si臋 przebywaj膮c w swoim towarzystwie. Nikt nikogo nie atakuje, oba psiaki nie wykazuj膮 偶adnej agresji. Dodatkowo nasz psi ucze艅 Bronek bardzo 艂adnie odchodzi od Bipi nie wchodz膮c z ni膮 w interakcje, gdzie wcze艣niej by艂o to nie do pomy艣lenia. Oba psiaki bardzo 艂adnie radz膮 sobie przebywaj膮c na jednej ze specjalistycznych zabawko-przeszk贸d, specjalnie wybudowanej do pracy z naszymi psimi uczniami. Psi uczniowie dzi臋ki pracy w psim Collegu maj膮 bardzo dobrze wypracowan膮 艣wiadomo艣膰 tylnych ko艅czyn, koordynacj臋 oraz co najwa偶niejsze my艣l膮 nad tym co robi膮 i gdzie wchodz膮, rewelacyjnie radz膮c sobie ze zmian膮 struktur pod 艂apkami i przestrzenno艣ci膮. Ka偶da taka nauka w psim Collegu LikeDog pi臋knie przenosi si臋 p贸藕niej na codzienne 偶ycie psiaka z w艂a艣cicielami, podczas wsp贸lnych spacer贸w, wizyt w lecznicy, wi臋kszych skupiskach ludzi i psiak贸w, pomi臋dzy kt贸rymi w艂a艣ciciel musi przej艣膰 ze swoim psiakiem.

 

 

Bronek pod opiek膮 ekipy LikeDog. 馃檪

 

Zm臋czony pozytywnie, zadowolony, wyuczony, to czas na wypoczynek. A w psim Collegu LikeDog ka偶dy wypoczywa sobie, jak lubi wygodnie 馃檪

 

 

Bronek pod opiek膮 ekipy LikeDog 馃檪

 

Po sesji resocjalizacyjnej nasz psi ucze艅 Bronek uda艂 si臋 na odpoczynek w “domku” LikeDog i wygodnie sobie przy mnie zasiad艂 i towarzyszy艂 mi, kiedy robi艂am sobie notatk臋 z dzisiejszych zaj臋膰 馃檪 Ale to jest charakterny psi ch艂opak 馃槑

 

 

Bronek pod opiek膮 ekipy LikeDog.
Nadrabiamy zaleg艂o艣ci 馃

 

Do Bronka ju偶 powoli zacz臋艂o tutaj dociera膰, 偶e nie uda mu si臋 zastraszy膰 psiego profesora Mufasy, tak 艂atwo jak innych. 馃槑 Dlatego Bronek odpu艣ci艂 sobie wyzywaj膮ce wpatrywanie si臋 w Mufas臋, bardzo 艂adnie wycofa艂 si臋 i nie wszed艂 w drog臋 Mufasie, ale jak to Bronek musia艂 na boku swoje “pogada膰” 馃檰 i zrzuci膰 emocje tarzaj膮c si臋.

 

 

Bronek pod opiek膮 ekipy LikeDog 馃檪

 

Odpoczynek po do艣膰 trudnej sesji rehabilitacyjnej, ale najwa偶niejsze, 偶e udanej i z pozytywnym zako艅czeniem. Dwa bardzo mocne charaktery, dwa psiaki bardzo emocjonalne, ale te偶 bardzo charakterne i wybuchowe, kt贸re bardzo 艂adnie si臋 zmieniaj膮. Du偶o pracy wykonali艣my, aby nasza dw贸jka psich uczni贸w w spokoju w bliskiej odleg艂o艣ci nawet chcia艂a przy sobie odpocz膮膰. Ale nic nie by艂o tak od razu i na wszystko potrzebny by艂 czas. Wszystko wykonywane by艂o jak zawsze w du偶ym spokoju, w spos贸b bardzo przemy艣lany. Oczywi艣cie wszystkie wzgl臋dy bezpiecze艅stwa zachowane. Nasi psi uczniowie nie musz膮 si臋 “kocha膰”, ale stopniowo ucz膮 si臋 sobie radzi膰 ze swoimi emocjami w towarzystwie innego psa, o podobnym temperamencie. Efekty przeprowadzanych proces贸w resocjalizacji s膮 p贸藕niej przenoszone na codzienne 偶ycie.

 

鈥硷笍 Pami臋tajmy, aby nigdy do niczego na si艂臋 nie zmusza膰 ps贸w. Nie wolno nic robi膰 przeciwko psom. Do wzi臋cia udzia艂u w treningach rehabilitacyjnych psy musz膮 by膰 wcze艣niej przygowane poprzez umiej臋tn膮 nauk臋 i takie treningi musz膮 przeprowadza膰 osoby znaj膮ce si臋 w temacie i wykwalifikowane do tego 鈥硷笍 I to co cz臋sto powtarzam, kolorowe zdj臋cia to nie wszystko. To tylko cz膮steczka wyrwana z przebiegu bardzo cz臋sto ci臋偶kich i odpowiedzialnych sesji treningowych鈥硷笍

 

 

Odpoczynek po sesji resocjalizacyjnej, kt贸ry r贸wnie偶 jest bardzo wa偶n膮 nauk膮.

 

 

Wszyscy zm臋czeni, bardziej psychicznie po sesji rehabilitacyjnej staraj膮 si臋 och艂on膮膰, najci臋偶ej by艂o Bronkowi, kt贸ry stara艂 si臋 wywa偶y膰, jednak jeszcze w g艂owie by艂a du偶a ch臋膰 wyskoku, szczeg贸lnie do Mufasy i Karmela, ale Mufasa mu na spokojnie, 艂adnie pokazywa艂, 偶e nic to na niego nie dzia艂a. Karmel po艂o偶y艂 si臋, ale te偶 nie ufa艂 Bronkowi, by艂 spi臋ty. Melisa sta艂a obok i by艂a spokojna.

 

 

Bronek pod opiek膮 ekipy LikeDog 馃檪

 

Ca艂a fajna grupa wr贸ci艂a z drugiego placu szkoleniowego na pierwszy plac, aby uda膰 si臋 na odpoczynek we wsp贸lnym towarzystwie. Nasze dwie psie uczennice Kira i Dzidzia bardzo 艂adnie 膰wiczy艂y, Fridzia-Dzidzia bardzo 艂adnie si臋 wywa偶a艂a. Kira super. No i nasz psi ucze艅 Bronek, kt贸ry bardzo 艂adnie stara艂 si臋 radzi膰 ze swoimi emocjami, a za ka偶de spokojne zachowanie by艂 s艂ownie pochwalony.

 

 

Bronek pod opiek膮 ekipy LikeDog 馃檪
Psi Panowie w spa b艂otno-wodnym 馃檪 na drugim placu szkoleniowym.

 

Czyli z naszym psim uczniem Bronkiem idziemy mocno do przodu 馃挭 Kto wie i widzia艂, jaki by艂 te偶 nasz psi ucze艅 Bronciu na pocz膮tku, to wie, jaki krok zrobili艣my do przodu 馃檪 Oczywi艣cie wiemy, 偶e przed nami mn贸stwo pracy, ale z takich post臋p贸w bardzo si臋 cieszymy, ale taki za艂o偶y艂am sobie plan, 偶eby pcha膰 tego psiego ch艂opaka do przodu. Bronek bardzo fajnie si臋 zmienia, ale tutaj du偶a pochwa艂a nale偶y si臋 ukochanym w艂a艣cicielom psiego ch艂opca, poniewa偶 dzielnie odrabiaj膮 zadania domowe. Najpierw chocia偶 troch臋 na ile si臋 da trzeba by艂o umiej臋tnie wyciszy膰 tego psiego ch艂opca, 偶eby cokolwiek zacz臋艂o do niego dociera膰, bo jak ci膮gle by艂 tak pobudzony, nic do niego nie dociera艂o, a na spacerze jak tylko zobaczy艂 innego psa, chcia艂 go dopa艣膰, rzucaj膮c si臋 i wyj膮c przera藕liwie. Poza tym w tym wypadku wyciszenie by艂o r贸wnie偶 bardzo potrzebne ze wzgl臋du na jego nog臋, kr贸r膮 par臋 miesi臋cy temu starsznie po艂ama艂, ganiaj膮c jak wariat po domu. Nasz psi ucze艅 jest bardzo silny i charakterny i dopiero si臋 zaczyna uczy膰 poprawnej psiej komunikacji i radzenia sobie w towarzystwie innych psiak贸w, czyli psiego “profesora” Mufasy i Karmela. Oj korci艂o Bronia, 偶eby komu艣 “przywali膰”, ale Mufasa i Karmel bardzo 艂adnie mu pokazywali, 偶e nie z nimi takie numery i 偶e jest co艣 fajniejszego, czyli w tym wypadku fajna rozrywka w b艂ocie i w wodzie 馃檪 No i Bronek te偶 dostrzeg艂 inne zalety psiego 偶ycia 馃檪 Poprzez zabaw臋 bardzo fajna i m膮dra nauka. I to uwielbiam i dlatego tak wszystko tworzy艂am i tworz臋, aby psiaki uczy艂y si臋 w sprzyjaj膮cym dla nich 艣rodowisku. Nikt nikogo do niczego nie zmusza. Wszystko na fajnych zasadach. Czasami w 偶yciu ju偶 jest niestety tak, 偶e nie wszystkie psy mog膮 mie膰 psie towarzystwo, ale jak widz臋, 偶e mog膮 to robi臋 wszytko, aby mia艂y, poniewa偶 nigdzie tak dobrze nie nauczy si臋 pies wa偶nych 偶yciowych zasad, jak w艣r贸d stabilnych emocjonalnie ps贸w.

 

Film nr 1.

 

 

Film nr 2.

 

 

Bronek pod opiek膮 ekipy LikeDog 馃檪

 

A tutaj nasz psi ucze艅 Bronciu, obserwuj膮cy psich ch艂opc贸w i ucz膮cy si臋 radzenia sobie ze swoimi emocjami w r贸偶nych sytuacjach, Karmel, Mufasa i ptaszek 馃檪

 

 

Do艣膰 艂adne jak na Bronka przywitanie z naszymi psimi uczennicami Frid膮 i Kir膮.

 

Ze strony Bronka wida膰 jeszcze ogrom nadmiernych emocji i niepotrzebnego podekscytowania i pubudzenia. Dziewczynki spokojne i wywa偶one nie zareagowa艂y na ekscytacje Bronka. Frida bardzo 艂adnie pokaza艂a mu, 偶e nie chce z nim wchodzi膰 w interakcje odwracaj膮c si臋 od Bronka. Kira bardziej zaciekawiona. A Bronciu jak to Bronciu polecia艂 skontrolowa膰, co robi膮 psi profesorowie, ale wchodz膮c w interakcj膮 z Mufas膮 i Karmelem b臋dzie musia艂 jeszcze bardziej zapanowa膰 nad swoimi emocjami.

 

 

Bronek pod opiek膮 ekipy LikeDog.
Rehabilitacja spo艂eczna.

 

Wracamy z drugiego placu szkoleniowego, gdzie wszyscy bardzo dzielnie pracowali. Bronciu wraca z psimi ch艂opcami, kt贸rzy bardzo mocno pomagaj膮 nam w resocjalizacji tego psiego ch艂opca. No jeszcze niedawno nie by艂oby szans, aby Bronek m贸g艂 przebywa膰 w obecno艣ci innego psa.

 

 

Bronek pod opiek膮 ekipy LikeDog.
Rehabilitacja spo艂eczna.

 

Zanim opisz臋, co robili艣my, chcia艂abym podkre艣li膰, to co cz臋sto powtarzam, 偶e to co pokazujemy, to tylko urywki danej pracy i to co cz臋sto wydaje si臋 takie “cudowne”, “kolorowe” to zawsze podszyte jest bardzo ci臋偶k膮 prac膮. Jednym z problem贸w, z jakim zg艂osili si臋 do mnie ukochani w艂a艣ciciele psiego ch艂opca, by艂 brak mo偶liwo艣ci spokojnego przej艣cia, czy zabrania Bronka z sytuacji, kiedy zobaczy艂 innego psa. Bronek dostawa艂 wtedy sza艂u, rzuca艂 si臋, utrzymanie go graniczy艂o z cudem, a przy tym wydawa艂 okropne d藕wi臋ki Podczas pierwszych symulacji w celach bezpiecze艅stwa zosta艂a wykorzystana sztuczna makieta, aby m贸c zobaczy膰 do czego psiak jest gotowy si臋 posun膮膰.

 

P贸藕niej rozpocz臋li艣my proces resocjalizacji. Stopniowo krok po kroku pracujemy nad wszystkim. A pracy mamy sporo, bo pracujemy nad wieloma sprawami. Pewne etapy ju偶 zacz臋li艣my przechodzi膰. Tutaj w celu sprawdzenia, jakie emocje towarzysz膮 Bronkowi podczas bliskiej konfrontacji z innym psem, oczywi艣cie psem stabilnym emocjonalnie i ucz膮cym, czyli Mufas膮 doprowadzi艂y艣my do bliskiego spotkania. Wk艂adam mn贸stwo pracy w odpowiedni膮 nauk臋 Mufasy i umiej臋tne przygotowanie do pracy z innymi psami, cz臋sto bardzo niestabilnymi emocjanalnie. Taki pies musi posiada膰 wysokie kompetencje spo艂eczne i na czas prowadzonej sesji resocjalizacyjnej musi sta膰 si臋 tak zwanym psem “kuloodpornym”. Cz臋sto pies rehabilitowany zachowuje si臋 bardzo prowokacyjnie, chce zastraszy膰 drugiego psa, wykazuje w jego kierunku du偶膮 agresj臋. Agresywny pies poprzez d艂ugo trwaj膮ce zachowanie, “uczy” si臋, 偶e jego wybuch agresji, taktyki maj膮ce na celu zastraszanie stwarzaj膮 wzmacniaj膮ce zale偶no艣ci. I bez wzgl臋du na to, czy ten aspekt temperamentu zosta艂 uwarunkowany genetycznie, czy bez wzgl臋du, czy pies chce zdoby膰 zasoby, albo czy chodzi mu tylko o mo偶liwo艣膰 zastraszenia, nauczy艂 si臋 jednego, 偶e te zachowania s膮 nagradzaj膮ce.

 

I naszym celem przeprowadzaj膮c rehabilitacj臋 spo艂eczn膮 i poprzez przeprowadzenie umiej臋tnej nauki jest wpojenie mu innych zale偶no艣ci. W zwi膮zku z tym do pracy z takim psem jest potrzebny pies, kt贸ry dostarczy psu uczestnicz膮cemu w sesji takich alternatywnych uwarunkowa艅 i zamiast akceptowa膰 wyzwanie rzucone przez agresora, czy te偶 przyjmowa膰 postaw臋 submisywn膮 wyka偶e rozwini臋te zachowania spo艂eczne. Podczas wielu 膰wicze艅, do naszego psiego ucznia zacz臋艂o dochodzi膰, 偶e jego wybuchy agresji nie dzia艂aj膮 na Mufas臋. Kiedy osi膮gn臋li艣my ten stan, poszli艣my o krok dalej.鈥硷笍Pami臋tajmy, je偶eli nie mamy do tego uprawnie艅, nie mamy wystarczaj膮cej wiedzy a przede wszystkim praktyki, nigdy nie bierzmy si臋 za przeprowadzanie tego typu sesji. To wszystko jest bardzo ryzykowne, bardzo niebezpieczne i musi by膰 bardzo przemy艣lane i zaplanowane. To, co pokazujemy, to tylko “kawa艂ki” wyrwane z kontekstu ci臋偶kiej i bardzo odpowiedzialnej pracy 鈥硷笍

 

 

Bronek pod opiek膮 ekipy LikeDog.
Trening rehabilitacyjny.

 

Podczas treningu rehabilitacyjnego pracuje si臋 nad wieloma wa偶nymi sprawami i przede wszystkim nad tym, czego dotycz膮 poszczeg贸lne problemy. Treningi rehabilitacyjne musz膮 by膰 przemy艣lane i dobrze zaplanowane. Nie mo偶na u偶ywa膰 tych okre艣le艅 ot tak sobie, co sta艂o si臋 teraz bardzo modne, gdzie “byle” jakie spotkania ps贸w nic nie znacz膮ce, nic nie wnosz膮ce w 偶ycie tych ps贸w dobrego s膮 nazywane treningami rehabilitacyjnymi. Tutaj ju偶 po przej艣ciu wcze艣niejszych etap贸w resocjalizacji pracowa艂y艣my z naszymi psimi uczniami Bronkiem i Amarokiem. Nasz psi ucze艅 Amarok bardzo 艂adnie si臋 zmienia, robi si臋 bardzo kontaktowy, zaczyna my艣le膰, umie si臋 ju偶 skupi膰 na wielu rzeczach i bardzo 艂adnie odczyta艂 jeszcze niestabilne emocje naszego ucznia Bronka kt贸ry te偶 na to co by艂o, a co jest zrobi艂 niesamowity post臋p. Amarok, kt贸ry jeszcze wcze艣niej tylko wyskakiwa艂 do przer贸偶nych ps贸w, teraz bardzo 艂adnie pokazywa艂, 偶e nie chce mie膰 z Bronkiem do czynienia. Przy tym wszystkim Amaru艣 mia艂 ode mnie umiej臋tne wsparcie i umiej臋tnie zabiera艂am go i odchodzili艣my z niekomfortowej dla psiego ch艂opca sytuacji. Bronciu jeszcze mocno pobudzony, ale stara艂 si臋 na to, co jeszcze jaki艣 czas temu wyczynia艂, wywa偶y膰. I nie wydawa艂 swoich histerycznych odg艂os贸w. Kasia pracuj膮c z Bronkiem w momentach, kiedy niefajnie si臋 zachowywa艂, m贸wi艂a: “nie”, czyli u偶ywa艂a s艂owa “klucz”, na kt贸re wcze艣niej psi ch艂opak by艂 umiej臋tnie warunkowany. Umiej臋tnie zaplanowana sesja treningowo- rehabilitacyjna przynios艂a obu psim ch艂opcom du偶o nauki.

 

Film nr 1.

 

 

Film nr 2.

 

 

Film nr 3.

 

 

Film nr 4.

 

 

Film nr 5.

 

 

Bronek pod opiek膮 ekipy LikeDog.

 

Do jakiego stanu mo偶e doprowadzi膰 si臋 psiak w ci膮gu chwili, kt贸ry 偶yje w ci膮g艂ym pobudzeniu, kt贸ry ma zaburzony socjal i kt贸remu wiele przedmiot贸w kojarzy si臋 z psem, kt贸rego chce si臋 zaatakowa膰. Tutaj Bronek przechodzi艂 na drugi plac szkoleniowy i dostrzeg艂 figurk臋 barana. Automatycznie nakr臋ci艂 si臋 i z ca艂ych si艂 chcia艂 wystartowa膰. Od razu w艂膮czy艂o si臋 ogromne dyszenie i drgawki. Bronek zosta艂 zabrany do “domku” LikeDog, aby och艂on膮艂. Bronek reagowa艂 tak na wiele rzeczy, czyli jego organizm by艂 tak naprawd臋 pod wp艂ywem ci膮g艂ego pobudzenia i stresu. Taka sytuacja bardzo 藕le dzia艂a na ca艂y organizm psychicznie i zdrowotnie.

 

 

Bronek pod opiek膮 ekipy LikeDog.

 

Do takiego fajnego stanu emocjonalnego u psiego ch艂opca usilnie d膮偶ymy. Czyli do tego, aby Bronciu si臋 wyciszy艂, wystopowa艂, 偶eby przesta艂 w k贸艂ko by膰 nakr臋cony, aby przesta艂 si臋 rzuca膰 na spacerze na inne psy, nie musi ich kocha膰, ale 偶eby spokojnie mo偶na go by艂o przeprowadzi膰 i zabra膰 z danej sytuacji oraz nie polowa艂 na cienie. Bronek by艂 w k贸艂ko nakr臋cony i pobudzony, co ogromnie go spala艂o i nadal spala, je偶eli dojdzie do tak ogromnego i kompletnie niepotrzebnego pobudzenia, bo takie stany mamy jeszcze i b臋dziemy mie膰.
Jeste艣my w zbyt wczesnym procesie resocjalizacji. Podczas takiego pobudzenia, psiak kompletnie nie my艣la艂, nakr臋ca艂 si臋, zaczyna艂 gania膰 jak wariat.

 

W domu w wyniku szale艅stw na fotelu spadaj膮c z niego dozna艂 z艂amania skr臋tnego ko艅czyny tylnej. Oznacza to, 偶e jedna cz臋艣膰 ko艣ci jest skr臋cana w jedn膮 stron臋 a druga w przeciwn膮. Obszar pomi臋dzy skr臋canymi fragmentami nie wytrzymuje i p臋ka. Powoduje to, 偶e od艂amki ko艣ci maj膮 ostre ko艅ce niczym szpikulce, ko艣膰 z艂amana w ten spos贸b mo偶e przebi膰 naczynie krwiono艣ne, uszkodzi膰 nerw. W przypadku Bronka ko艣膰 zosta艂a z艂o偶ona operacyjnie poprzez zamocowanie tytanowej blachy. Blacha zosta艂a umocowana do ko艣ci poprzez dziewi臋膰 stalowych 艣rub. Nast臋pnie zooperowana ko艅czyna zosta艂a unieruchomiona gipsem na cztery tygodnie. Za jaki艣 czas zapadnie decyzja co do dalszego losu blachy i wszczepionych 艣rub.

 

Psiak opr贸cz tego, 偶e musi wystopowa膰 ze wzgl臋du na swoj膮 psychik臋, to r贸wnie偶 ze wzgl臋d贸w medycznych. Dlatego jeszcze raz apeluj臋, to nie jest normalne, 偶e te psiaki popadaj膮 w takie nakr臋cenie i wariactwo. One tego nie chc膮 i je偶eli s膮 w stanie ogromnego pobudzenia nie panuj膮 nad sob膮 i nie kontroluj膮 si臋. Jak Bronek na zaj臋ciach zacz膮艂 nam si臋 艂adnie wycisza膰, mo偶na by艂o zobaczy膰 ca艂kiem innego psiaka, ciekawego i co wysz艂o, nie znaj膮cego wielu rzeczy, struktur i zjawisk, co musimy odpracowa膰, na ile si臋 da. Zaburzony socjal ogromnie utrudnia potem psom radzenie sobie w codziennym 偶yciu.

 

 

Bronek pod opiek膮 ekipy LikeDog.

 

Na drugim placu szkoleniowym kiedy z psim ch艂opcem zosta艂a wykonana seria 膰wicze艅 wyr贸wnuj膮cych g艂ow臋, do pracy wesz艂a moja Buszka. Buszka, to specjalistyczne przygotowany do pracy z psami pies ucz膮cy, ale ju偶 nie pracuj膮ca tak intensywnie z innymi psami, poniewa偶 pomog艂a ogromnej ilo艣ci ps贸w, do czynienia mia艂a z bardzo niestabilnymi psami i jej g艂owa ju偶 musi spokojnie odpocz膮膰. Buszka stara艂a si臋 by膰 opanowana, musia艂a te偶 sobie zrzuci膰 emocje i 艂adnie ze spokojem pokazywa艂a Bronkowi, 偶e pozornie nie dzia艂a na ni膮 jego wgapianie si臋 i prowokacja. Pisz臋 pozornie, bo to, 偶e pies ucz膮cy pokazuje spok贸j, zawsze go to kosztuje mn贸stwo emocji. Bronek chyba pierwszy raz w 偶yciu przeszed艂 tak normalnie 馃槑

 

 

Bronek pod opiek膮 ekipy LikeDog.

 

Nasz psi ucze艅 by艂 stopniowo “oswajany” z bliskim widokiem innego psa w “domku” LikeDog. Tutaj bardzo du偶o pom贸g艂 nam m贸j Karmel, kt贸ry nie czu艂 si臋 komfortowo i zacz膮艂 szuka膰 we mnie wsparcia. Bronek na spokojnie musi si臋 nauczy膰 radzi膰 sobie ze swoimi emocjami w towarzystwie innego psa. Psiak nie b臋dzie musia艂 “kocha膰” innych ps贸w, ale nie mo偶e tak si臋 zachowywa膰, jak to robi艂 wcze艣niej, bo za jaki艣 czas wszyscy, czyli Bronek i jego ukochani w艂a艣ciciele wyko艅czyliby si臋 nerwowo.

Film nr 1.

 

 

Tutaj po serii specjalistycznych 膰wicze艅 wyr贸wnuj膮cych g艂ow臋, Bronciu wchodz膮c do “domku” LikeDog ju偶 nawet si臋 nie rzuca艂. Nosi艂o psiego ch艂opca, ale da艂 rad臋. Karmel nie czu艂 si臋 komfortowo do ko艅ca, poniewa偶 on doskonale czuje, co w Bronku siedzi.
Film nr 2.

 

 

Bronek pod opiek膮 ekipy LikeDog.

 

Podczas procesu resocjalizacji moje psiaki musia艂y du偶o dzielnie wytrzyma膰, a Bronek po dodatkowo odpowiednich 膰wiczeniach troch臋 zacz膮艂 opada膰 z tego swojego psiego wariactwa. Wtedy, kiedy widzia艂y艣my, 偶e w g艂owie troch臋 si臋 zmienia, do pracy wkroczy艂 Mufasa, kt贸ry umiej臋tnie pokazywa艂 swoj膮 si艂臋 i zachowania demonstracyjne. Umiej臋tnie wbi艂y艣my si臋 w tak chwilowe uspokojenie Bronka, kt贸re by艂o spowodowane specjalnie do tej pracy dobranymi 膰wiczeniami, 偶e sta艂, a inny pies pokazywa艂 mu swoj膮 si艂臋. Tak zwane umiej臋tne dyscyplinowanie w warunkach kontrolowanych psa ucz膮cego, kt贸rego oczywi艣cie ta ca艂a praca bardzo du偶o kosztuje. I tutaj r贸偶nie偶 pochwa艂a dla ukochanych w艂a艣cicieli Bronka, 偶e dzielnie dostosowuj膮 si臋 do moich zalece艅, a to jest du偶膮 podwalin膮 w przeprowadzanym procesie resocjalizacji. – Pies ucz膮cy: Mufasa 馃 – Pies bior膮cy udzia艂 w procesie resocjalizacji: Karmel 馃

 

 

Bronek pod opiek膮 ekipy LikeDog.

 

Nasz psi ucze艅 od kiedy trafi艂 do swoich w艂a艣cicieli, przejawia艂 du偶e zachowania agresywne w stosunku do innych zwierz膮t i z czasem si臋 one mocno nasili艂y. Ukochani w艂a艣ciciele psiego ch艂opca zawsze bardzo pilnowali, 偶eby nie dosz艂o do jakiego艣 nieszcz臋艣cia, si艂uj膮c si臋 podczas wyskok贸w Bronka, b膮d藕 go trzymaj膮c za pychol, ale niestety to wszystko by艂oby do pewnego czasu. Taki sfrustrowany, nakr臋cony pies bardzo szybko mo偶e si臋 przekierowa膰 na osob臋 w jego pobli偶u, kiedy nie mo偶e dopa艣膰 tego co chce. Podczas symulacji w warunkach kontrolowanych u偶ywaj膮c do tego celu sztucznych makiet ze wzgl臋d贸w bezpiecze艅stwa sprawdzali艣my, jak daleko posunie si臋 psi ch艂opak i wiadomym jest, 偶e idzie od razu mocno na atak. Bronek na widok innego psa dostawa艂 sza艂u, wyrywa艂 si臋 mocno, robi艂 w g贸rze piruety a przy tym wydawa艂 d藕wi臋ki, jak dzika 艣winia. Jego ludzka rodzinka szalenie kocha tego psiego ch艂opca, ale wyj艣cia z nim gdziekolwiek to okropne utrapienie. Nasz psi ucze艅 do tego jest bardzo mocno wiecznie pobudzony.
Biega艂 jak zwariowany po domu i okropnie si臋 po艂ama艂. Trzeba pom贸c psiemu ch艂opcu wyciszy膰 si臋 i zacz膮膰 dociera膰 do jego g艂owy, kt贸ra jest na ci膮g艂ym spalaniu. Z psim ch艂opcem rozpocz臋li艣my pierwsze etapy resocjalizacji. Bardzo zmniejszyli艣my dystans, je偶eli chodzi o psiaki i Bronek centralnie wchodz膮c do “domku” LikeDog wszed艂 widz膮c w bliskiej odleg艂o艣ci moje psiaki. Taka przeciwstawno艣膰, wej艣cie na obiekty, kt贸re wywo艂uj膮 w nim sza艂 i ch臋膰 dopadni臋cia. Procesy te powtarzali艣my, naprzemiennie z odpowiednio dobranymi 膰wiczeniami wyr贸wnuj膮cymi g艂ow臋.

 

 

Bronek. Symulacja spacerowa.

 

Do pracy nad naszym psim uczniem przyst膮pi艂a nasza emerytowana Pani Psia Profesor Busza, kt贸ra pomog艂a wielu najbardziej agresywnym psom wyj艣膰 z ich problem贸w. Busza jest psem, kt贸ry nie daje si臋 sprowokowa膰 i rewelacyjnie umie pos艂ugiwa膰 si臋 psi膮 komunikacj膮, aby pokaza膰 drugiemu psu, 偶eby nie wchodzi艂 z ni膮 w 偶adne zadymy, bo ona tego nie chce. Bronek kompletnie nie czyta psiej komunikacji. W przypadku Bronka nie d膮偶ymy do tego, aby “kocha艂” on inne psy, ale ca艂y proces resocjalizacji przeprowadzamy tak, aby Bronek nauczy艂 si臋 odej艣cia z danej sytuacji ze swoimi w艂a艣cicielami, aby nie atakowa艂 drugiego psa, aby podczas zabrania go z sytuacji nie przekierowa艂 swojej agresji na w艂a艣ciciela. Podczas pocz膮tkowych zaj臋膰 ju偶 mamy du偶y sukces, gdy偶 Bronek nie j臋czy i pisz膮c dosadnie nie drze si臋 jak dzika 艣winia na widok drugiego psa. Co jest dla jego w艂a艣cicieli ogromnym problemem, gdy偶 kiedy na widok drugiego psa Bronek wkracza do akcji wszyscy patrz膮 na Bronka i jego w艂a艣cicieli.

 

 

Bronek. Symulacja spacerowa.

 

Podczas sesji resocjalizacyjnej odbywaj膮cej si臋 w warunkach kontrolowanych robili艣my symulacje spacerow膮 ju偶 z udzia艂em 偶ywego psiaka, aby sprawdzi膰 zachowanie i co si臋 dzieje z Bronkiem, kiedy zobaczy innego psa. Tutaj mamy pokazany pocz膮tkowy etap sesji resocjalizacyjnej, w kt贸rej bra艂y udzia艂: Buszka, Karmel i Mufasa i wszyscy bardzo 艂adnie uczyli Bronka spokoju. Ka偶dy pokazywa艂, 偶e nie chce z nim wchodzi膰 w 偶adne konfrontacje i zadymy. Jeszcze jest za wcze艣niej, aby tak zafiksowany Bronek cokolwiek odczytywa艂, ale pomalutku ma艂ymi kroczkami psi ch艂opak b臋dzie si臋 uczy艂 radzenia ze swoimi emocjami w towarzystwie innych psiak贸w. Nie b臋dzie on raczej “kocha艂” innych, ale musimy wypracowa膰 to tak, aby jego ukochani w艂a艣ciciele na spokojnie zabierali go z przer贸偶nych sytuacji.

 

Ludzka rodzinka ju偶 wie, 偶e w takich momentach silnego pobudzenia nie wolno Bronka przytrzymywa膰 i przydusza膰 do gleby, ani 艂apa膰 go za psychol i trzyma膰, bo to w ko艅cu sko艅czy艂oby si臋 dla kogo艣 藕le, albo tragicznie, a poza tym przez Bronka by艂o to odbierane, jako napa艣膰 cz艂owieka na niego. Du偶a pochwa艂a nale偶y si臋 ukochanemu w艂a艣cicielowi psiego ch艂opca, kt贸ry bardzo dzielnie z nim pracowa艂 na zaj臋ciach, w du偶ym spokoju i opanowaniu 馃憤 Czyli pilny ludzki ucze艅 dostosowa艂 si臋 do wszystkich moich zalece艅.

 

Ze wzgl臋du na 艣rodki bezpiecze艅stwa symulacja by艂a wykonywana z psim uczniem w za艂o偶onym kaga艅cu, 偶eby艣my mogli w razie czego zabezpieczy膰 si臋 przed zachowaniem przerzutowym. Takie zachowanie ma cz臋sto miejsce, kiedy psiak kompletnie nie radzi sobie ze swoimi emocjami w momencie wybuchu i je偶eli nie mo偶e wyskoczy膰 do namierzonego obiektu, atakuje przewodnika.

 

 

Bronek. Konsultacja behawioralna.

 

Na konsultacj臋 behawioraln膮 do psiego Collegu przyjecha艂 ten oto psi ch艂opak wraz ze swoimi ukochanymi w艂a艣cicielami. Ukochanych w艂a艣cicieli psiego ch艂opca martwi bardzo jego niepo偶膮dane zachowanie podczas wyj艣cia na spacery. Bronek dostaje sza艂u, kiedy widzi inne psy. Rzuca si臋 i wyrywa i jedno co chce, to dopa艣膰 psa. Ukochani w艂a艣ciciele nabyli psiego ch艂opca w wieku pi臋ciu miesi臋cy i od pocz膮tku z agresj膮 do innych ps贸w mia艂 du偶e problemy. Nie chodzi tutaj, aby psiak “kocha艂” inne psy, ale 偶eby na spokojnie mo偶na go by艂o zabra膰 z danej sytuacji i 偶eby w szale nie przekierowa艂 si臋 na cz艂owieka. Dla w艂a艣cicieli 偶ycie z takim psiakiem jest do艣膰 nerwowe, bo ci膮gle trzeba uwa偶a膰, ci膮gle wypatrywa膰, czy nie nadchodzi kto艣 z psem i utrzymanie Bronka w szale te偶 wymaga si艂y. To na razie najgorszy problem psiego ch艂opca i tutaj robi膮c od razu symulacje spacerow膮 sprawdzili艣my, co si臋 dzieje z psiakiem, kiedy kto艣 si臋 pojawia w pobli偶u z innym psem. Stopniowo b臋dziemy obserwowa膰 co si臋 jeszcze dzieje z psim ch艂opcem i co jest przyczyn膮 czego i co nale偶y zmieni膰. Na razie nale偶y dalej zachowa膰 du偶膮 kontrol臋 podczas spacer贸w. Do symulacji w celach bezpiecze艅stwa zosta艂a u偶yta sztuczna makieta.

Symulacja spacerowa.

Filmik nr 1.

 

 

Podczas symulacji spacerowej na drugim placu szkoleniowym sprawdzali艣my reakcj臋 Bronka, kiedy kto艣 na niego idzie z psem. Jego ukochani w艂a艣ciciele zawsze unikaj膮 wszelkich przer贸偶nych spotka艅, ale te偶 cz臋sto niestety inni ludzie nic nie respektuj膮 i id膮 centralnie na drugiego psa i do tego jeszcze my艣l膮, 偶e mo偶e pieski by si臋 jako艣 zaprzyja藕ni艂y. No z takich spotka艅 niestety 偶adnych przyja藕ni nie b臋dzie. Do symulacji w celach bezpiecze艅stwa zosta艂a u偶yta sztuczna makieta. Dzi臋ki takiej symulacji mo偶emy zobaczy膰, co faktycznie mo偶e zrobi膰 psiak, bo dajemy mu by膰 sob膮, wtedy wida膰, co w psiaku siedzi i dzi臋ki temu zanim przyst膮pimy do resocjalizacji wprowadzamy w miar臋 mo偶liwo艣ci 艣rodki bezpiecze艅stwa, a jednym wa偶nym z nich jest 艣wiadomo艣膰 w艂a艣ciciela, co w poszczeg贸lnych momentach mo偶e zrobi膰 psiak.

Filmik nr 2.